#osiędbanie – praktyczne sposoby jak naprawdę zadbać o siebie i siebie doceniać

siekochanie-osiedbanie-sieuszczesliwianie

W pierwszy artykule z serii #siękochanie #osiędbanie #sięuszczęśliwianie pisałam o moim bardzo osobistym doświadczeniu z tym tematem. Pisałam przede wszystkim o podróży, w jaką wyruszyłam i o tym, co ta podróż zmieniła w moim życiu. W kolejnych artykułach dam Ci zestaw konkretnych podpowiedzi, co możesz zrobić, jak zacząć naprawdę dbać o siebie, kochać siebie i siebie uszczęśliwiać. To będzie seria 3 artykułów, w których znajdziesz zestawy podpowiedzi do holistycznego (całościowego) zadbania o siebie i swoje życie. Wskazówki i propozycje będą bardzo różnorodne, tak, abyś mogła je dostosować do swoich własnych potrzeb w danej chwili. To będzie szeroki zestaw, wybierz z niego to, czego potrzebujesz w danym momencie i wykorzystaj. Zaczniemy od propozycji dotyczących DBANIA O SIEBIE.

Czym jest właściwie dbanie o siebie? Wyobraź sobie, że masz cebulkę pięknego kwiatu. Jeśli ją zostawisz, cebulka albo zgnije i będzie nie do użytku, albo przetrwa jakimś cudem i będzie czekać, aż postanowisz ją posadzić. Decydujesz się  w końcu posadzić ją w doniczce. Ale to nie wystarczy, żeby wyrósł z niej piękny kwiat, o jakim marzysz. Musisz ją posadzić w odpowiedniej ziemi (to Twoje otoczenie), musisz podlewać dobrą wodą (to wszystko, co przyjmujesz do siebie, zarówno emocje, doświadczenia, jak i pożywienie), a czasem nawozem (to afirmację, pozytywne myślenie itd.). Musisz też postawić ją w odpowiednim miejscu, zależnie od tego, ile potrzebuje światła i jakie powietrze lubi (tu kłania się głębokie poznanie swojej natury i szanowanie swoich potrzeb). W końcu musisz też ją obserwować i obcinać pożółkłe lub wyschnięte liście, myć liście z kurzu, który się czasem zbiera, pozbywać się robaków, które chcą zjeść Twoją roślinkę (to oczyszczanie, zarówno przeszłości, jak i teraźniejszości, z poczucia winy, lęków, żalów, negatywnych przekonań). Jeśli będziesz tak dbać o swoją roślinkę, to jedyne, czego jeszcze potrzebujesz, to cierpliwość, aż kwiat poczuje się tak dojrzały, że będzie chciał rozkwitnąć. W Twoim wnętrzu żyje właśnie taki kwiat – pamiętaj dbać o niego i pozwól mu rozkwitnąć najpiękniej, jak to możliwe. Wszystkie poniższe propozycje pomogą Ci o to zadbać.

 

#osiędbanie

  1. Zastanów się nad swoimi relacjami. Czy wszystkie Ci służą i działają na Ciebie wzmacniająco? A może jakaś relacja Cię osłabia? Może czyjeś narzekanie zabiera Ci cenny czas, który mogłabyś wykorzystać na coś innego, np. na swoją pasję lub odpoczynek? Może czyjeś przekonania nie pozwalają Ci realizować Twoich własnych planów, bo wprowadzają lęk i niepewność w Twoje życie? Może przekleństwa, które nieustannie słyszysz w rozmowie z jakąś osobą, osłabiają Twoją energię życiową i powodują, że zawsze po takiej rozmowie czujesz się gorzej, choć sama do końca nie wiesz dlaczego? Jeśli czujesz, że jakaś relacja źle na Ciebie wpływa, osłabia Cię lub męczy, zastanów się, co możesz z nią zrobić. Być może wystarczy szczera rozmowa. A może z jakiejś relacji trzeba zrezygnować? Pamiętaj, relacje nie muszą być idealne i rzadko kiedy są, ale wartościowe są wtedy, kiedy Cię wzmacniają, pozwalają Ci pełniej być sobą i realizować Twój potencjał. Jeśli działają wprost przeciwnie i np. próbujesz w jakiejś relacji spełnić czyjeś oczekiwania, zamiast być sobą, to znaczy, że coś w tej relacji wymaga zmiany. Im szybciej, tym lepiej dla Ciebie. Zasługujesz na wspaniałe, wzmacniające relacje w swoim życiu.
  2. Rozładowuj negatywne emocje w konstruktywny sposób. Emocje są naturalną częścią życia i ważną informacją – mówią nam o tym, co dzieje się z nami w danej chwili. Problem pojawia się wtedy, kiedy emocje przestają być dla Ciebie informacją, a zaczynają Tobą rządzić i nie potrafisz ich kontrolować. Podstawową zasadą, kiedy czujesz silne emocje, jest danie sobie chwili na ochłonięcie – idź na spacer, wypij herbatę ziołową, idź pobiegać – zanim zareagujesz, daj sobie chwilę, żeby Twoje słowa i działania były podyktowane tym, co rzeczywiście się stało i tym, jak naprawdę chcesz się zachować, a nie emocjami, które często mogą zranić zarówno ludzi wokół Ciebie, jak i Ciebie samą.
  3. Stwórz piękne otoczenie wokół siebie. Zadbaj o to, by otaczały Cię przedmioty, które lubisz i które sprawiają, że czujesz się dobrze. Doceniaj wartość picia porannej kawy w ulubionym kubku. Zależnie od pory roku, zmieniaj poszewki na poduszkach, kup kilka ulubionych kwiatów i pamiętaj dbać o nie. Zależnie od swoich potrzeb i preferencji otaczaj się ulubionymi kolorami, najlepiej takimi, które dają Ci dobrą energię. Niech miejsce, w którym przebywasz, będzie dla Ciebie ukochanym miejscem na ziemi – oazą, w której łądujesz baterie. Jeśli w nim pracujesz, zadbaj o to, by przynosiło energię i motywację. Jeśli służy do odpoczynku i snu, zadbaj o to, by dawało ukojenie i spokój. Czasem nawet drobne zmiany, jak mały dywanik, kilka świeczek, zasłony i kilka kropel ulubionego olejku na poduszkach, są w stanie całkowicie zmienić wnętrze naszego domu. Pamiętaj, żeby to było wnętrze zgodne z Tobą i Twoją naturą i Twoimi potrzebami.
  4. Dbaj o swoją wygodę. Tak planuj swoje dni, by nigdy nie pomijać tego, co dla Ciebie najważniejsze – zwyczajnie nie rezygnuj z tego, co dla Ciebie ważne, szukając kolejnych wymówek! Jeśli zależy Ci na ćwiczeniu rano yogi, wstań wcześniej, żeby jej praktyka nie kolidowała z innymi czynnościami i żebyś nie musiał się spieszyć. Planuj wcześniej swoje zakupy, możesz je też zamówić przez internet, jeśli nie masz na nie czasu i są zbyt ciężkie do noszenia. Przy łóżku zawsze trzymaj szklankę wody i zmywaj naczynia codziennie wieczorem. Przygotuj sobie ubranie dzień wcześniej i rób prasowanie, kiedy ściągasz rzeczy z suszarki, a nie przed każdym wyjściem. Nie rób tego dlatego, że musisz, ale dlatego, że dzięki tym prostym czynnościom, będzie Ci się żyło wygodniej. To oczywiście tylko przykłady, Ty najlepiej wiesz, czego potrzebujesz w ciągu dnia, żeby Twoje życie zyskało na jakości. Zastanów się nad tym, co w ciągu dnia Cię irytuje, zabiera cenny czas i energię i postaraj się tak to poukładać, by jak najwięcej takich rzeczy wyeliminować, wykonując je wcześniej lub inaczej planując. Dzięki temu zyskasz czas na robienie rzeczy, na których naprawdę Ci zależy. A dbając o jakość swoich dni, szybko zobaczysz, jak zmienia się Twój sposób myślenia i Twoje życie.
  5. Czasem po prostu usiądź i wypij spokojnie herbatę… tylko ze sobą. Bez telewizji, gazety, telefonu, komputera, przyjaciółki. Daj sobie czas na chwilę ze sobą. Wiele osób boi się takich momentów, odczuwają wtedy samotność i stają się nerwowe – jeśli tak się właśnie czujesz, to ważna informacja: czujesz się niekomfortowo sama ze sobą. Zastanów się, dlaczego tak jest? Taki chwila ze sobą to bardzo ważny moment, kiedy możesz się nie tylko zrelaksować, ale czasem też zobaczyć, co aktualnie dzieje się w Twoim życiu. A tylko dzięki takiej refleksji możesz dokonać dobrych zmian, których potrzebujesz. To może być tez moment na zobaczenie, co wspaniałego jest w Twoim życiu w chwili obecnej, na docenienie trwającej chwili i na głęboki, spokojny oddech, przypominający o tym, jak cudownym faktem jest życiem i istnienie samo w sobie.
  6. Zadbaj o swoją dietę. To, czym się karmisz, zaczyna tworzyć Ciebie od środka, wpływa na Twój poziom energii, na nastrój (nawet na zwiększenie lub zmniejszenie poziomu depresji) i przyczynia się w ogromnym stopniu do stanu Twojego zdrowia. Nie tylko jakość, ale też wygląd ma znaczenie. A także to, z jakimi emocjami, w jakich sytuacjach i w jakim tempie jesz swoje posiłki. Jedzenie to jedna z najważniejszych czynności życiowych, powinno dostarczać Ci przyjemnych doznań i poprawiać stan Twojego zdrowia. Niestety często jest całkiem odwrotnie. Jesz w pośpiechu, byle co, głodzisz się pół dnia, żeby potem się najeść tuż przed pójściem do łóżka. Nie celebrujesz posiłków i nie sprawiają Ci prawdziwej przyjemności. Nie będę tu pisać o tym, co jeść, a czego nie, jest mnóstwo stron, gdzie możesz znaleźć informacje na ten temat. Chcę Ci tylko zwrócić uwagę na to, że posiłek powinien być celebrowany, a jeść powinniśmy z miłości do naszego ciała. Osobiście najbardziej lubię jeść w towarzystwie, kiedy posiłek staje się także okazją do spotkania i spędzenia czasu z ludźmi, których kocham. Ale pamiętaj, że kiedy spędzasz z kimś swój czas posiłku, postaraj się rozmawiać o pozytywnych rzeczach, nie kłócić, nie sprzeczać, nie obgadywać, bo połykasz swoje emocje, razem z jedzeniem.
  7. Wykonuj badania. Jeśli źle się czujesz, idź do lekarza. Sama rób podstawowe badania krwi i moczu minimum dwa razy do roku. To naprawdę dużo nie kosztuje. A z pewnością mniej, niż nowa bluzka. Regularnie chodź do ginekologa. Nie bój się chorować, ale raczej tego, że nie zadbasz o siebie w odpowiednim monecie. Nie na wszystko masz wpływ, ale tam, gdzie go masz, skorzystaj z tego. Pamiętaj też, że każda choroba i każdy ból to bardzo ważne informacje, jakie dostajesz od swojego ciała, to oznaka, że coś się dzieje i musisz więcej energii i uwagi poświęcić sobie samej.
  8. Zrób listę swoich sukcesów. Na co dzień tak często skupiasz się na swoich wadach, niedoskonałościach, porażkach… to nie sprawia, że stajesz się lepsza. Z porażek należy wyciągnąć wnioski i iść dalej, nie zajmując się nimi dłużej, niż to konieczne. Zamiast rozpamiętywania, co było źle, przypomnij sobie, co było dobrze – od razu poczujesz się lepiej. Często obniżamy swoją wartość, bo nasza wybiórcza percepcja dostrzega tylko niedoskonałości, zapominając o tym, jak wartościowymi, pełnymi talentów i sukcesów (choćby najdrobniejszych) ludźmi jesteśmy. Nie musisz zarabiać milionów, ani podbijać kosmosu, żeby odnosić sukcesy i czuć dumę z tego, kim jesteś. To życie według wartości stanowi o tym, jakim jesteś człowiekiem i umiejętność ich przestrzegania to prawdziwy sukces. Zastanów się nad momentami, kiedy zrobiłaś coś dobrze, kiedy komuś pomogłaś, o swoich talentach i o chwilach, kiedy byłaś wyjątkowo odważna! Wielu osobom ich życie wydaje się nudne i mało wartościowe, takie „normalne”, ale uwierz mi – nie spotkałam jeszcze osoby, która przy bliższym poznaniu nie stawałaby się fascynującą przygodą, pełną talentów, niespodzianek i sukcesów.
  9. Zadbaj o swój odpoczynek i o zdrowy sen. Pomaga się odstresować, zregenerować siły, poradzić sobie z trudnymi emocjami i wydarzeniami z całego dnia. A także wpływa na kreatywność w tworzeniu nowych pomysłów, jasność myślenia i poziom energii do działania. Sen to regeneracja zarówno dla umysłu, jak i dla ciała. Jedno i drugie w czasie odpoczynku się oczyszcza, zbiera nową energię, żebyś mogła ją wykorzystać kolejnego dnia. Co jest najważniejsze w czasie snu? Oczywiście jego ilość, ale wcale nie standardowe 8 godzin, tylko ilość godzin, której Ty potrzebujesz, a którą możesz poznać tylko dzięki obserwacji. Dobrze jest się też budzić w czasie płytkiego snu, a więc wyliczając od momentu zaśnięcia co około 1,5 godziny. Ważne w jakości snu będą także: cisza, ciemność, temperatura powietrza i wygoda. Dlatego zadbaj o przewietrzenie pokoju, w którym śpisz, o ciemność (ja używam np. opaski na oczy) i koniecznie o ciszę (świetnie sprawdzą się stopery do uszu – wbrew pozorom łatwo się do nich przyzwyczaić, a jakość snu niewiarygodnie się poprawia). Jeśli masz taką możliwość, zadbaj także o wygodny materac, to ważne dla Twojego kręgosłupa, ale też dla mięśni całego ciała, które w czasie snu mają możliwość się zrelaksować i odpocząć. Pamiętaj, że sen i odpoczynek to nie jest czas „nicnierobienia” ani czas zmarnowany – wręcz przeciwnie, Twoje ciało i umysł intensywnie w tym czasie pracują, oczyszczają się, przetwarzają informacje i nabierają energii. Bez tego czasu na dłuższą metę nie dasz rady, a Twoja wydajność po jakimś czasie znacząco spadnie.
  10. Naucz się kontrolować poziom stresu. Znajdź swój własny sposób na radzenie sobie ze stresem. Długotrwały, utrzymujący się stres może prowadzić do poważnych chorób, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Dzisiejszy pośpiech i nastawienie na osiąganie coraz to ambitniejszych celów nie sprzyja zdrowemu życiu, spokojowi ducha i relaksowi, którego tak bardzo potrzebuje zarówno nasz umysł, jak i ciało. Możesz spróbować wielu rzeczy i zdecydować, co najlepiej działa w Twoim przypadku. Zależnie od natężenia i rodzaju stresu, a także sytuacji, sprawdzą się różne sposoby. Czasem zadziała intensywny sport, zmiana otoczenia lub wyjazd, a czasem ciepła kąpiel, uspokajający rumianek lub muzyka klasyczna. Czego jeszcze możesz spróbować? Zabawy, która świetnie rozładowuje napięcie, śmiechu (np. oglądając komedię, bawiąc się z psem lub żartując z przyjaciółmi). Może także zobaczyć, jak działają na ciebie: afirmacje, śpiewanie mantr, modlitwa, yoga, kontakt z przyrodą, a także tak niedoceniana, a tak zbawienna drzemka i długi dobry sen.
  11. Nie lekceważ swojego zdrowia. Kiedy dzieje się coś poważnego, idziesz do lekarza. Ale co w momencie, kiedy trochę Cię boli, trochę strzyka, ale jeszcze nie umierasz z bólu? Zadbaj o siebie. Każdy objaw płynący z Twojego ciała ma znaczenie. Ból pleców może być objawem napięcia mięśni lub jakiegoś zwyrodnienia, im szybciej się dowiesz, skąd pochodzi, tym lepiej dla Ciebie i tym skuteczniej będziesz mogła temu zaradzić. Co więcej, wiele objawów, jak drżenie rąk, bóle mięśniowe, bóle głowy itp. spowodowane jest przez stres – ale to nie jest TYLKO stres, to jest AŻ stres! Długotrwały może prowadzić do poważnych chorób cywilizacyjnych. Jeśli masz dolegliwości, to zależnie od swojej intuicji i formy terapii, której ufasz, idź do lekarza czy fizjoterapeuty lub poszukaj alternatywnych metod leczenia, jak ziołolecznictwo, czy akupunktura – zawsze jednak pamiętaj, żeby dokładnie sprawdzić osobę, do której się wybierasz, poznaj pacjentów, przeczytaj opinie, a najlepiej szukaj pomocy z polecenia, ale nie jednej osoby, a co najmniej kilku.

To moje propozycje #osiędbania

Wybierz z powyższej listy 1 lub dwa elementy i od razu wprowadź zmiany, które będą procentowały w Twoim życiu. Zasługujesz na swoją troskę i uwagę.

A Ty jakie masz propozycje na #osiędbanie? Co byś dodała do tej listy? Z rzeczy, które się na niej znalazły, co już znalazło miejsce w Twojej codzienności, a o co powinnaś jeszcze zadbać?

 

___

W ramach filozofia #osiędbania zapraszam Cię na wiosenne warsztaty majowe w rytmie slow w samym sercu Warszawy.

To będzie wyjątkowe, kobiece, terapeutyczne spotkanie w małym gronie pod hasłem „Przestań dążyć do perfekcji, odkryj i pielęgnuj swoją prawdziwą naturę.”

Dzięki warsztatom zmienisz swoje podejście do życia, złamiesz schemat oceniania samej siebie, wzmocnisz swoją samoocenę i pewność siebie! Zaczniesz budować swoją wewnętrzną siłę, zaufanie do samej siebie i silny charakter, który będzie Twoją najmocniejszą stroną.

Warsztat składa się z trzech integralnych obszarów:

1. Uwalnianie od negatywnych ocen samej siebie, praca z ograniczeniami i przekonaniami
2. Budowanie zdrowego, pozytywnego obrazu siebie
3. Budowanie wspierającej, opartej na szacunku i miłości, relacji ze sobą

Coco Chanel powiedziała „Piękno zaczyna się w chwili, kiedy zdecydujesz się być sobą”

Zdecydujesz się?
______________

Więcej informacji na stronie wydarzenia.

Bilety do kupienia TUTAJ

Liczba miejsc: 10
Masz pytania? Napisz na adres: kontakt@coach-martazubrycka.pl